Семінар
«Особистісне зростання вчителя»
Мета: ознайомлення вчителів з формами та методами інтерактивної взаємодії, сприяння мотивації вчителя до самовдосконалення у різноманітних сферах життя, ознайомлення та практика застосування прийому «Я — висловлювання» у спілкуванні, створення позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі шляхом актуалізації установки вчителя на цінність самореалізації у своїй професії.
Матеріали: липкий папір для приміток; картинки із зображенням ситуацій у спілкуванні вчителя з учнями, з учителем, з представником адміністрації, де написане висловлювання однієї людини, реакція іншої в діалозі залишається відкритою; картки з написами умовних сфер життя (беруть 5 сфер, хоч можна виділити більше), картки презентації висловів для реклами професії вчителя, різнокольорові квадратики для розподілу людей за групами (2 кольорів для п'яти груп по 5 осіб). На кожному cтолі— квадратик певного кольору, ручки, маркери. На столі ведучого або асистента ведучого скотч і ножиці для кріплення карток із відповідями кожної групи на дошку.
Хід роботи
1.Збір учасників
2. Відкриття семінару.
Ознайомлення з темою та планом семінару-практикуму. Слово психолога про поняття особистісного зростання і його специфіку у професії вчителя (5 хв).
Особистіснийріст учителя - цевласнаактивністьлюдини у зміні себе, в розкритті, збагаченнісвоїхдуховних потреб, творчості, всьогоособистісногопотенціалу. Саморозвитокінтегруєдіяльністьсуб'єкта, спрямовану на розвиток характеру, здібностей та індивідуальності.Розробка і освоєнняінноваційпередбачаєнаявність у вчителівздатності до продукування нового, тобтовисокорозвиненуздатність до творчості.
Таким чином, сучасну школу створюєвчительтворчого типу. Причомупідтворчістюрозуміється не тількистворення нового продукту, новихтехнологій, прийомів і методів, технік, але й реалізаціяпотенційнихможливостей і здібностей учителя, його потреби в самореалізації.
Вчителютворчоготипупритаманнітакіособистісніфункціїіякості: володіннярефлексією, прийняттяособистісногосенсупедагогічноїдіяльності, здатністьдопрезентаціїсвогоособистісногодосвідутаін. Самеготовність до творчості дозволить вчителюорганізуватидослідницьку, пошуковудіяльність. При вдосконаленнімайстерності та розвиткукомпетентності перед учителем постаєцілий ряд задач особистісногорозвитку.
3. Розподіл учасників на групи з метою актуалізації досвіду інтерактивної взаємодії.
Ведучий або асистент перед входом до кабінету пропонує кожному учаснику витягти з коробки квадратик певного кольору, сісти за стіл, де лежатиме такий самий квадратик (5 хв).
4. Актуалізація правил роботи у групах (5 хв).
Щоб добре провести наше заняття вам потрібно прийняти правила його проведення:
1.Не перебивати один одного.
2.Вислуховувати думку кожного до кінця.
3.Не викрикувати.
4.Не надавати порад один одному, якщо їх не просять.
5.Дотримуватись теми заняття.
6.Говорити від власного імені.
7.Поважати думки інших.
8.Дотримуватись регламенту спільної роботи.
9.Дотримуватись конфінденційності, щодо заняття.
Якщо ви прийняли правила, то можемо розпочинати наше з вами спілкування.
5. Робота в групах. Вправа «Очікування від семінару»
Ведучий. Нашу психологічну та педагогічну роботу можна уявити як мальовничий та різноманітний казковий ліс, де ми набуваємо досвіду, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити з колегами вогнище надії, взаємоповаги та розуміння.
Тож уявімо собі, що ми вийшли на одну з численних галявин, де на грунті наших завдань та очікувань виростають барвисті квіти професійного досвіду. Адже вчитель — це, насамперед, той, хто завжди вчиться.
Тож прошу кожного з вас записати ваші очікування від сьогоднішнього семінару й зафіксують їх на дошці.
Мета вправи: налаштовування на групову взаємодію та актуалізація особистісної мотивації до участі у семінарі. Установка на фіксацію та аналіз отриманого на семінарі досвіду (5хв).
6. Вправа «Особистісне зростання учителя»
Кожна група отримує завдання скласти невеличку програму особистісного зростання вчителя за однією з п'яти умовних сфер життєдіяльності людини: духовною, фізичною, емоційною, інтелектуальною, соціальною. Представники груп репрезентують думку групи щодо реалізації вчителя у певній сфері. (Ведучий пропонує вибрати картки навмання, перевернувши їх зворотною стороною.) Після презентації картки з нотатками вивішують на дошку (15 хв).
Розвиток інтелектуальної сфери (обізнаність, фаховість, розумова активність, пізнавальні здібності)
1. Найвразливіші місця в інтелектуальній сфері життя вчителя.
2. Для чого вчителю необхідно постійно поглиблювати професійні знання та загальну обізнаність? Що це дає його особистості?
3. Що вчителю бажано робити систематично для розвитку інтелектуальної сфери (крім ознайомлення з фаховою літературою)?
Розвиток емоційної сфери
1. Негативні емоції, які відчуває вчитель майже щодня.
2. Що означає для вчителя бути «молодим душею»?
3. Які емоції вчителя сприяють гармонійному сприйняттю світу? Як учитель може допомогти собі частіше відчувати ці емоції?
Розвиток фізичної сфери (здоров'я, фізична культура, нервова система)
1. Що з фізичної сфери зазнає найбільшого впливу, навантаження під час педагогічної діяльності? Чому?
2. Чим бажано займатися вчителю для покращення здоров'я?
3. Чим корисний розвиток фізичної сфери для професійної та особистісної реалізації вчителя?
Розвиток духовної сфери
1.Внутрішні та зовнішні причини появи у вчителів станів апатії, тривожності, агресії.
2. Як духовність може допомогти вчителю в роботі, у ставленні до робочих ситуацій?
3. Що бажано робити вчителю, щоб духовно розвиватися?
Розвиток соціальної взаємодії (вміння конструктивно спілкуватися)
1. Як позначається робота у школі на спілкуванні з людьми за її межами?
2. Найголовніші, на вашу думку, критерії ефективності взаємодії в системах:
• «вчитель — вчитель»;
• «вчитель — учень»;
• «вчитель — керівник».
3. Які найважливіші риси необхідні вчителю для створення робочої атмосфери на уроці?
4. Що позитивного в досвіді людського спілкування дає робота з дітьми?
7. Вправа «Я-висловлювання»
Ми, працівники освіти, маємо шастя, не покидаючи приміщення школи, отримати фахову консультацію з питань, пов'язаних із розвитком кожної сфери нашої життєдіяльності за умови наявності конструктивної взаємодії в педагогічному колективі. Основою такої взаємодії є певні навички конструктивного спілкування. У рамках цього семінару миспробуємо розглянути дієвість «Я-висловлювання» у спілкуванні учасників навчально-виховного процесу.
Я-висловлювання - це повідомлення про свої почуття у зв'язку з ситуацією від першої особи. Спробуйте замінити такі фрази як «Ти виводиш мене з рівноваги», «Ти огидно поводишся» на «Я злюся, коли не бачу ніякої реакції на свої слова». Ви можете помітити, що в цій фразі немає обвинувачення дитини. Ви просто кажете про себе й свої почуття. Отже, ви не стримуєте своїх почуттів, не накопичуєте їх, щоб, зрештою, вони не вирвалися через крик або сльози. Дитина бачить урок, як можна виявити почуття. І вона, як і будь-яка інша людина, швидше буде готова вас почути, оскільки Я-висловлювання не роблять її винною й поганою.
Групам роздають картки із зображенням шкільних ситуацій, учителі моделюють і доповнюють ці ситуації так, щоб персонажі, зображені на картках, застосовували «Я-висловлювання». Після цього група робить прогноз подальшого розвитку подій. Після презентації думки групи з приводу завдання картки з нотатками вивішують на дошку.
Ведучий спонукає учасників зробити висновок, що такий тип вираження своїх думок сприяє профілактиці конфліктів, що, у свою чергу, покращує взаємодію в педагогічному колективі та сприяє особистісному зростанню вчителя (15—20 хв).
8. Вправа «Реклама професії вчителя»
Мета: установка на позитивний зміст реалізації людини як педагога, сприяння створенню доброзичливої, творчої, атмосфери в педагогічному колективі (10—15 хв).
Учасники кожної групи рекламують професію вчителя. Після презентації думки групи щодо завдання картки з нотатками вивішують на дошку.
9. Підсумки семінару
Практичний психолог просить учасників звернути увагу на дошку, де «на ґрунті наших очікувань, виросли різноманітні та різнобарвні квіти досвіду сьогоднішньої взаємодії».
Психолог просить висловитися учасників щодо реалізації їхніх очікувань від семінару (5хв).
11. Завершальна вправа «Тепло наших рук»
Учасникам пропонують перед виходом потиснути колегам руки і коротко висловити особисті побажання, які починатимуться з вислову: «Я вірю...»
|