Тренінг «Стать і спілкування»
Мета: підвищити рівень знань підлітків про особливості статі, сформувати у підлітків коректне ставлення до цих питань під час спілкування з однолітками.
Обладнання: маркери, ручки, олівці, аркуші паперу.
- Вправа «Побажання»
Учасники сідають у коло, тренер пропонує послідовно обмінятися побажаннями. Наприклад, один учасник каже, звертаючись до іншого; «Я бажаю тобі, щоб усі твої мрії збулися» тощо.
- Вправа «Незакінчене речення»
Тренер роздає кожному учасникові чистий аркуш паперу і пропонує написати на ньому дві фрази: «Дружба — це ...»; «Кохання — це ...». Потім тренер просить учасників дописати ці фрази. Після того, як усі закінчать дописувати свої визначення, написане послідовно зачитується. Спочатку зачитуються фрази про дружбу, потім — про кохання. Бажано основні думки учасників (окремо про дружбу й окремо про кохання) записували на великому аркуші паперу або на дошці.
3. Інформаційне повідомлення
Усе життя людей побудоване на взаємовідносинах. Стосунки між жінками і чоловіками — найскладніші в людській природі. За своїм змістом вони можуть бути різними (наприклад, ділові, дружні, статеві) і проявляються у таких формах, як дружба, закоханість, кохання. Ці поняття — досить близькі, але кожне з них має свої особливості. Тож спробуємо розібратись у цьому.
З розвитком особистості стрімко збагачується внутрішній світ людини, виникає бажання поділитися з кимсь своїми відкриттями, думками, сумнівами, відчути спорідненість душ. Взаємопроникнення у внутрішній світ одне одного дає змогу розкрити та вдосконалити себе. Глибина таких стосунків і визначає вічні поняття: кохання, закоханість, дружба.
Багатовікові спроби дати вичерпне визначення коханню тривають і досі, але чіткого визначення так і не існує. Найчастіше кожен сам визначає для себе, що таке кохання.
Окрім кохання, існує таке явище, як закоханість. Дехто вважає закоханість неглибоким, короткочасним почуттям, що не завжди справедливо. Адже закоханість — це перший крок до кохання. Інша річ, чи будуть за першим подальші кроки і чи переросте закоханість у кохання. Але спочатку відрізнити закоханість від кохання неможливо. Найоб'єктивнішим суддею тут є час: закоханість або проходить, або переростає у кохання. Так і дружба — починається із симпатії і лише потім, з розвитком стосунків, перевіряється на міцність і утверджується, власне, як дружба.
У коханні одним із вирішальних моментів є освідчення коханій (коханому) у своїх почуттях. Зробити цей крок, який веде чи до винагороди у вигляді взаємності, чи до краху всіх сподівань, не так просто. Іноді страх не знайти розуміння, отримати відмову та приректи кохання на вмирання спонукає приховувати свої почуття чи виявляти їх несміливо і не завжди відкрито. Але і в разі відмови не слід впадати у відчай: може бути, що ваші почуття видалися коханій людині не зовсім серйозними чи у сказаних словах вона відчула вимогу. А може, людина просто вас не зрозуміла, бо на той момент думала про свої проблеми чи була не в настрої.
Варто пам'ятати, що кохання, хай і нерозділене, — це вже щастя. Адже кохання вважається вищим ступенем людських стосунків І дається воно не просто і не кожному. Це — свого роду іспит. І чи зуміє людина скласти його з честю, залежить тільки від неї. А ще — це щоденна робота, і чим більше людина віддає, тим більше отримує.
4. Вправа «Особливості статі»
Група розподіляється на дві підгрупи — одна складається лише з хлопців, інша — тільки з дівчат. Кожній групі дається аркуш паперу, на якому намальоване коло, розділене навпіл. Одна частина кола містить позначку «+», інша — «—», Під кожною позначкою слід написати відповідно сильні та слабкі якості жіночої (для хлопців) і чоловічої для (дівчат) статі.
Запитання для обговорення.
- Які сильні якості притаманні хлопцям?
- Які сильні якості притаманні дівчатам?
- Які слабкі якості властиві хлопцям?
- Які слабкі якості властиві дівчатам?
- Як ви гадаєте, чи є дівчата з якостями, що притаманні хлопцям, і навпаки?
До уваги тренера!
У результаті обговорення учасники мають зрозуміти, що між чоловіками та жінками існують розбіжності. Але уявлення про те, що жінки — слабка стать, а чоловіки — сильна, є стереотипом, прийнятим у суспільстві. Необхідно також підкреслити, що юнаки та дівчата рівною мірою здатні самі приймати рішення й самі нести відповідальність за своє здоров'я.
5. Вправа «Дівчата — хлопці»
Тренер пропонує учасникам продовжити розпочаті ним твердження. Дія цього на великому аркуші паперу окремо для хлопців і окремо для дівчат він складає таблиці.
На переконання хлопців
|
Хлопці мають бути
|
Дівчата мають бути
|
|
|
На переконання дівчат
|
Дівчата мають бути
|
Хлопці мають бути
|
|
|
Запитання для обговорення:
- Які особливості притаманні юнакам?
- Які дівчатам?
6. Підсумки заняття
Дати відповіді письмово:
- Що сподобалось…….?
- Як почувалися впродовж заняття….?;
- Які виникли труднощі….?
- Що сподобалось найбільше……?»
|